ALLES

OVER

POMPOEN

De eerste die pompoen at, was Marullo Egizio.

-Ortensio Lando, Commentario

Met zijn 90 geslachten en 900 soorten, door de variatie in grootte en in gewicht, in vorm en in kleur is de pompoen hét symbool van de onmatigheid en grilligheid van de natuur. De pompoen bestaat sinds het begin van de geschiedenis en komt overal op aarde voor.

Een pompoen is meer dan alleen een voedingsmiddel; de pompoen is terug te vinden in het huishouden, de kunst, in de taal en op feesten. Witte en gele pompoenen, zachte en droge, lege om te laten drijven, met wijn gevulde als dikbuikige flessen, door boeren gevuld met zout en door vissers met vis. 

 

WIE HEEFT
DE GROOTSTE?

En als dat nog niet genoeg was, leent de pompoen zich ook uitermate goed voor sport! Jaarlijks strijden boeren tegen elkaar om de grootste pompoen te kweken. De zwaarste pompoen ooit werd in 2014 gemeten door het Guinness Book of World Records en was met een gewicht van 951 kilo een ware blikvanger.

 

ONZE LIEFDE VOOR POMPOEN

 

Pompoen geeft je energie

Pompoen is rijk aan ijzer, wat erg belangrijk is voor het vervoeren van zuurstof in je bloed. En zuurstof is weer nodig voor het verbranden van energie. Zonder een goede verbranding voel je jezelf moe! Niemand wil zich moe voelen dus daarom lekker pompoen eten. Doe wat inspiratie op met deze lekkere pompoen recepten.

Pompoen maakt je sterk

Pompoen bevat veel caroteen, ook wel provitamine A genoemd. Caroteen is belangrijk voor je ogen en carotenoïden hebben een anti-oxidante werking en dragen daarnaast bij aan het op peil houden van ons afweersysteem. . Ook zorgen vitamine A in de huid voor bescherming tegen ultraviolette straling.

Houd je hart gezond, eet pompoenzaden!

Pompoenzaden werken cholesterol verlagend. Ze zijn rijk aan fytosterolen welke een belangrijke rol spelen bij het verlagen van LDL cholesterol. Door het verlagen van je cholesterol verminder je het risico op hart en vaat ziekten.

 
 
 
 

Voorkom nierstenen met pompoenzaden

Onderzoeken hebben aangetoond dat pompoenpitjes eten kan helpen bij het voorkomen van nierstenen. De pompoenzaadjes zorgen ervoor dat de productie van calciumaxolaat wordt verminderd of zelfs voorkomen wordt. Nierstenen bestaan voor 85% uit calciumaxolaat. Geef nierstenen geen kans en eet dagelijks een handje pompoenpitten. Bijvoorbeeld door je yoghurt of in een salade, of eet ze lekker op een broodje rosbief.

Goede darmwerking

Pompoen is rijk aan vezels wat natuurlijk belangrijk is voor een goede darmwerking. Gezond en vezelrijk voedsel zoals groenten en fruit zijn toch wel de eerste vereisten voor een regelmatige stoelgang en belangrijk voor een goede darmwerking. Een portie pompoen bevat 3 gram vezels. De zaden van de pompoen helpen ook mee met de bestrijding van wormpjes en darmparasieten welke veel mensen bij zich dragen zonder het zelf te weten. Ook dit kan darmklachten veroorzaken.

KLANTENSERVICE

VOLG ONS VIA

©2019 GezondVanVeldEnBos. 

0
  • Black Instagram Icon